NIEUWJAARSCONCERT ROTARY TORHOUT-HOUTLAND

THE ROARING 20'S
NATIONAAL ORKEST VAN BELGIË

 zondag 15 jan 2023 - 15u - KURSAAL OOSTENDE

ARMOEDE IS GEEN VER-VAN-ONS-BEDSHOW, HET IS VLAKBIJ ...
IN DE KLAS VAN ONZE KINDEREN!

Niet minder dan 916 kinderen in onze lokale scholen krijgen dagelijks geen voedzaam eten, dragen geen degelijke kledij of kunnen niet mee op schooluitstap !
Onder het motto “geen enkel kind met lege brooddoos naar school” gaat de opbrengst van het Groot Nieuwjaarsconcert 2022 van Rotaryclub Torhout-houtland naar deze kwetsbare kinderen.
Steun hen door jouw aanwezigheid !

Wat zou de start van het nieuwjaar zijn zonder het traditioneel Nieuwjaarsconcert met het Nationaal Orkest van België? Dompel je onder in de unieke sfeer om 2023 schitterend te starten!

THE ROARING TWENTIES

De Amerikaanse socioloog Nicholas Christakis voorspelde onlangs een nieuwe ‘roaring twenties’ (roerige jaren twintig). Waar honderd jaar geleden het einde van de Eerste Wereldoorlog en het wegebben van de Spaanse griep voor een enorme ontlading zorgden, daar zou nu het verslaan van het coronavirus wel eens voor een ongekende heropbloei kunnen zorgen, zowel in sociaal, economisch als in cultureel opzicht.

Het Belgian National Orchestra bereidt zich hierop voor door op het nieuwjaarsconcert niet alleen walsen, polka’s en marsen van de Strauss-familie te spelen maar ook een muzikale ode te brengen aan de jaren 1920. Het eerste werk dat gespeeld wordt, is de vijfdelige suite Music for the Theatre van de Amerikaanse componist Aaron Copland. Deze compositie bevat heel wat jazzmuziek en populaire melodieën.

Het 15-minuten durende ballet La création du monde is een ander hoogtepunt van dit Nieuwjaarsconcert onder leiding van chef-dirigent Hugh Wolff. Darius Milhaud schreef deze gewaagde compositie in 1922/23 nadat hij Londen en in New York de Amerikaanse jazz had ontdekt. De beroemde dirigent Leonard Bernstein noemde dit werk "geen eenvoudige flirt met jazzmuziek, maar een echte liefdesaffaire". De première in het Parijse Théâtre de Champs-Élysées was, zoals het een vroeg twintigste-eeuws ballet betaamt, een waar schandaal.

  • Aaron Copland, Music for the Theatre
  • Frank Martin, Foxtrot
  • William Walton, Façade Suite for Orchestra No. 1
  • Darius Milhaud, La création du monde
  • George Gershwin, Promenade, “Walking the dog”
  • Johann Strauss, Fledermaus Ouverture
  • Johann Strauss, Thunder and Lightning Polka
  • Johann Strauss, Blue Danube Waltz

Nationaal Orkest van België

Dirigent: Hugh MacPherson Wolff (°21 oktober 1953, Neuilly-sur-Seine)

Wolff's vader werkte voor het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken. Zodoende werd hij geboren in Frankrijk en liep hij lagere school in Londen. Daarna studeerde hij aan Harvard, waar hij in 1975 afstudeerde. Hij kreeg vervolgens een beurs om gedurende een jaar in Parijs compositie te studeren bij Olivier Messiaen en orkestdirectie bij Charles Bruck. Het volgende jaar ging hij naar Peabody Conservatory, in Baltimore, waar hij piano studeerde bij Leon Fleisher.

In 1979 werd hij assistent van dirigent Mstislav Rostropovich, bij het National Symphony Orchestra in Washington, DC. Tussen 1981 en 1986 was hij muziekdirecteur van de Northeastern Pennsylvania Philharmonic. Daarna kreeg hij dezelfde rol bij het New Jersey Symphony Orchestra, van 1986 tot 1993. Van 1988 tot 1992 was hij ook dirigent van het Saint Paul Chamber Orchestra, waar hij tussen 1992 en 2000 ook muziekdirecteur was en waarmee hij twintig platen opnam. Tussen 1994 en 1997 was hij dirigent van het Grant Park Music Festival. In 1998 leidde hij het American Russian Young Artists Orchestra tijdens hun wereldtournee. Van 1997 tot 2006 was Wolff dirigent van het Radio-Sinfonie-Orchester Frankfurt, wat nu het hr-Sinfonieorchester heet. In september 2017 werd hij muziekdirecteur van het Belgian National Orchestra. Met dat orkest stond hij twee keer in deSingel in Antwerpen: in 2018 met Collegium Vocale Gent en in 2019 met het Brussels Chamber Choir. In 2017 stonden ze met pianist Nelson Goerner in Bozar in Brussel en in 2020 met Frans violist Renaud Capuçon.

Wolff dirigeerde orkesten van een aantal grote Amerikaanse steden: Chicago, New York, Boston, Philadelphia, Los Angeles, San Francisco en Cleveland. In Europa leidde hij Gewandhausorchester Leipzig, London Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra, Orchestre National de France, Tsjechisch Filharmonisch Orkest, Israëlisch Filharmonisch Orkest, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin en Münchner Philharmoniker.

Wolff houdt zich bezig met muziek van barok tot hedendaags; hij nam cd's op met werk van hedendaagse componisten zoals John Corigliano, Brett Dean, John Harbison, Aaron Jay Kernis, Lukas Foss, Edgar Meyer en Mark-Anthony Turnage. Hij begeleidde cd-opnames van Rostropovich, Yo-Yo Ma, Joshua Bell, Hilary Hahn, Jean-Yves Thibaudet, Dawn Upshaw, Thomas Hampson, Jennifer Larmore en jazzgitarist John Scofield. Tussen 1991 en 1997 nam hij 17 cd's op voor het Teldec platenlabel.

Hij treedt ook op als pianist in kamerorkesten en met verschillende solisten.

Sinds 2008 doceert Wolff orkestdirectie aan het New England Conservatory of Music in Boston, Massachusetts. Hij woont in Boston met zijn vrouw, harpiste en schrijfster Judith Kogan. Ze hebben drie zonen. De jongste, Aaron Wolff, speelt cello en deed mee in A Serious Man, een film van de Coen Brothers.

Onderscheidingen

In juni 1985 was hij de winnaar van de Seaver / National Endowment for the Arts Conductors Award.
In 2001 won hij de Cannes Classical Award.
Hij werd twee keer genomineerd voor een Grammy Award, in 2004 en in 2005.

bron: wikipedia

ROTARY CLUB TORHOUT-HOUTLAND

Neem contact met me op: